Nog 5 dagen en we stappen op het vliegtuig richting Nicaragua! Enthousiasme alom!!

29 januari 2013 - Leuven, België

De komende 5 dagen zijn volgeboekt met afscheidsdrinks en –etentjes (omdat familie en vrienden ons blijkbaar toch wel gaan missen), laatste aankopen doen en uiteraard het pakken van onze reiszakken. Slechts 23 kilo en een koffertje voor handbagage kunnen we per persoon vullen met spullen voor een dikke 3 maanden. Dit zal sowieso de eerste uitdaging vormen van ons avontuur.

Zelf hebben we het gevoel dat we al met één voet in het land van onze bestemming staan, maar voor velen is Nicaragua een totaal onbekend land. Daarom volgt hieronder voor de geïnteresseerden onder jullie wat meer informatie over Nicaragua. In hoeverre deze informatie allemaal klopt, zullen we jullie binnenkort kunnen vertellen.

NICARAGUA

Nicaragua is een land in Centraal-Amerika dat in het noorden grenst aan Honduras, in het zuiden aan Costa Rica, in het westen aan de Grote Oceaan en in het oosten aan de Caribische Zee. De naam van het land is mogelijk afkomstig van Nicarao, de leider van de inheemse stam die rond het meer van Nicaragua woonde. De grootste stad is Managua, de hoofdstad van het land. Enkele andere steden zijn Corinto, Estilí, Granada, León, Masaya, Matagalpa, Jinotega, Rama, Rivas en San Carlos.

Vlag Nicaragua

Kaart Nicaragua Kaart Nicaragua2

Geografie

Het westelijke gebied is bergachtig, met onder andere de vulkanen Cerro Negro en Momotombo. Het oostelijk deel van het land is een tropische laagvlakte die grotendeels wordt ingenomen door regenwoud.

In Nicaragua liggen twee grote meren, waarvan het Meer van Nicaragua het grootste is. Hier leven zelfs de enige zoetwaterhaaien ter wereld (en net in dat meer willen wij pootje baden!) Het andere grote meer is het Managuameer. De belangrijkste rivieren zijn de San Juan, de Tipitapa en de Coco. Nicaragua beschikt over vele vulkanen, zowel actieve als inactieve. De vulkanen liggen allemaal aan de Pacifische kant van het land, waar een scheidingslijn tussen twee tektonische platen ligt.

Landschap5 Landschap3Landschap2 Landschap1Landschap4

Klimaat

Nicaragua kent een tropisch klimaat. Dat betekent dat er een droog en een nat seizoen is. Het droge seizoen loopt van december tot en met mei; vooral maart en april zijn bijzonder droge maanden. Het regenseizoen loopt van juni tot november. Beide seizoenen hebben voor- en nadelen. Over het algemeen is het in droge seizoen warmer dan in het regenseizoen, maar anderzijds zijn er weinig insecten en zijn afgelegen bestemmingen beter te bereiken. In het natte seizoen worden wegen soms moeilijk begaanbaar, maar het grote voordeel is wel dat het land dan op haar mooist is qua natuur. Alles ziet er schitterend veelkleurig uit en het is ongetwijfeld de mooiste periode voor het maken van wandelingen en het bezoeken van Nationale Parken.

Tijdverschil

Het is in Nicaragua ongeveer 7 uur vroeger dan in België. Tijdens de zomertijd is dit tijdverschil 8 uur.

Bevolking

Nicaragua is een van de armste landen in Latijns-Amerika. De huidige regerende Sandinistische partij heeft uitzonderlijk veel macht en het Nicaraguaanse rechtssysteem is niet te vergelijken met het Belgische.

De Nicaraguaanse bevolking is voornamelijk Mestizo, een mix van Indiaanse en Spaanse komaf. In het oosten van het land leven nog enkele indianengroepen en aan de Caribische kust is het merendeel van de bevolking Creools (gevluchte slaven uit voornamelijk Jamaica).

Bevolking2 Bevolking3Bevolking1

Cultuur

Ondanks en ook dankzij het feit dat bijna iedereen in Nicaragua wel Spaans bloed in zich heeft stromen, is er nog een rijke traditie. Deze is vooral verbonden aan de katholieke kerk en aan de politieke historische gebeurtenissen. Zo heeft elke stad patroonsfeesten die gebaseerd zijn op de beschermheilige van de betreffende stad. Vrijwel op ieder moment van het jaar zijn er ergens wel dergelijke feesten, die veelal bestaan uit een soort paardendefilé met een jaarmarkt.

Cultuur1

Taal

De officiële taal in Nicaragua is Spaans, maar aan de Caribische kust en op de Corn Islands wordt ook Engels en Creools gesproken. Daarnaast worden op de meer afgelegen plekken nog enkele inheemse talen gesproken, zoals Miskito, Sumu en Rama.

Veiligheid

Nicaragua is, in tegenstelling tot wat mensen soms denken, een relatief veilig land. Politieke gevoeligheden zijn er wel, maar leiden zelden of nooit tot spanningen. Zoals overal geldt natuurlijk wel dat het verstandig is op te letten waar je loopt. Vooral 's avonds is het niet raadzaam je alleen op straat te begeven, vooral niet in de hoofdstad Managua.

Gastronomie

Nicaragua kent redelijk wat typische gerechten, waaronder de ‘Nacatamal’, een soort gestoomd deegpakketje gevuld met groenten en eventueel vlees. Het meest gebruikelijke gerecht voor Nicaraguanen zelf is 'Gallo pinto' ofwel rijst met rode bonen. Dit eten zij zowel 's ochtends als 's middags als 's avonds, zeker in meer rurale gebieden. Ook heeft Nicaragua een eigen merk rum, nl. Flor de Caña.

Nacatamal1 Nacatamal2

Geld

Het betaalmiddel in Nicaragua is de córdoba. Een hoeveelheid van 30 córdoba staat ongeveer gelijk aan €1,-. In de steden kunt u gewoon geld pinnen en in enkele dorpen is dit ook (beperkt) mogelijk. Reken er echter niet op dat dit overal kan. VISA en Mastercard zijn in steden wel regelmatig te gebruiken, maar daarbuiten niet veel. Op toeristische plaatsen worden ook dollars geaccepteerd, maar vaak wordt dan wel een onvoordelige koers gerekend.

Cordoba1 Cordoba2

1. Luc De Brandt:
    31 januari 2013
    Een hele uitdaging ! Veel reisgenoegens en proef vooral van de plaatselijke cultuur en gewoonten......and have fun !
  2. Johan Bresseleers:
    31 januari 2013
    Ik zou al meteen zo willen vertrekken! Geniet ervan.
  3. Vertenten Erik:
    1 februari 2013
    Veel reisplezier
  4. Annemie Bresseleers:
    10 februari 2013
    Dag Sanne en Lynn,

Wij zijn pas teug van een weekje sneeuwvakantie. We hebben wel het bericht ontvangen dat jullie ginder goed zijn aangekomen.
    Jullie zijn nu bijna een week ginder. Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen, eerste indrukken. Geniet er zeker van.
  5. Herwig bresseleers:
    11 februari 2013
    sanne

back to basic kan eens geen kwaad. dan weten we tenminste hoe goed we het hier in Belgie hebben. geniet maar van het avontuur ginder.
  6. Vertenten Erik:
    11 februari 2013
    En is het de moeite daar , de beste koffie komt uit deze regio
  7. Elke Van Doninck:
    12 februari 2013
    Prachtig! Ik zou je direct willen komen bezoeken, moest het kunnen... . Geniet van elke dag daar, want voor je het weet zijn die maanden voorbij... . ;)