San Juan del Sur en Playa Maderas

11 februari 2013 - Granada, Nicaragua

Voor het weekend besloten we om naar de kust aan de West-kant van Nicaragua te trekken. Na een lange tocht van minstens 3 uur per bus (46 cordobas pp.) en taxi (5 dollar pp.) kwamen we aan in San Juan del Sur. Onderweg leerden we Julian uit Duitsland kennen. Samen met hem zijn we drie dagen op trot geweest. Onze eerste uitdaging (dachten we) was het vinden van een slaapplaats, dit bleek echter niet zo moeilijk. Voor 7 dollar per nacht vonden we een rustgevend hostel Sueños del Mar waar we een dormroom deelden.

Hostel Sueños del Mar

De rest van de dag brachten we door op het strand (la playa) van San Juan del Sur. Vanop het strand hadden we een mooi uitzicht over de zee (el mar) met verschillende boten en de heuvel met het standbeeld van San Juan (en dus niet Jezus). Benieuwd naar het standbeeld besloten we de heuvel te trotseren. Eenmaal boven aangekomen na weer een steile klim, bleek dat we moesten betalen (20 cordobas pp.) om de voorkant van San Juan de kunnen zien. Bij deze namen we genoegen met de achterkant. Twintig cordobas is namelijk veel geld in Nicargua, hoewel dit voor ons nog geen euro is.

DSC00999 DSC01000

'S avonds konden we genieten van een prachtige zonsondergang. Daarna was het party time in Hungry Pirats, een bar met commerciële muziek, een mix van locals en toeristen en lekkere nacho's met cheese.

DSC01011 DSC01026 DSC01033

Zaterdag was het surfing time en zijn we naar Playa Maderas geweest. De golven waren in de voormiddag klein maar clean en in de namiddag groter. Dankzij Lynn haar goede tips kon Sanne haar eerste golf afsurfen, weliswaar niet volgens de exacte surfregels, maar toch een overwinning. Op Playa Maderas zie je vooral  surfers (poco gentes), zowel locals en reizigers. Een ideale plaats om te surfen maar niet om te zonnebaden wegens heel veel wind en dus kleine zandstormen. Toch had de zon ons goed te pakken, op het einde van de dag zagen we er alledrie uit als een grote rode tomaat. Waardoor we nu natuurlijk al een mooi bruin kleurtje hebben!! 'S avonds wilden we nog uitgaan, maar na deze sportieve dag was onze batterij leeg en vielen we in slaap in onze zalige hangmatten.

Playa Maderas Los monos (aapjes) Playa Maderas Zonsondergang te Playa Maderas

Zondag keerden we terug naar huis. Onze terugreis verliep echter minder vlot dan onze heenreis. Op zondag rijden er namelijk minder bussen en zijn ze bovendien duurder. Maar we zijn weer veilig aangekomen in Granada.

Na één week kunnen we besluiten dat de bevolking heel vriendelijk en behulpzaam is. We voelen ons hier veilig. Er is heel veel te zien in Nicaragua waardoor onze weekends al volgepland zijn. We kijken ongelooflijk hard uit naar de komende weken. Morgen onze eerste kennismaking met de scholen (las escuelas). Spannend! Interesante!

1. Luc De Brandt:
    11 februari 2013
    Volop genoten en nu op naar het klaslokaal ! Veel succes met de Spaanse taal !
  2. Lien Vandertwee:
    11 februari 2013
    Waauw, één woord: jaloers!
  3. Lies ruelens:
    12 februari 2013
    Watn leuke verhalen om te lezen! Jullie gaan zooo bruin thuiskomen! Hihi, geniet ervan!
  4. De Beuckeleer:
    17 februari 2013
    Dit is echt een mooi land .Heb Omepeto (eiland) gezien in Vl Vacantieland
    gisteren.
    bomma en bompa
  5. Annemie Bresseleers:
    23 februari 2013
    Dag meisjes,
    Hoe stellen jullie het ondertussen? Ik vermoed dat jullie ondertussen in de school gestart zijn. Hoe is dit eigenlijk, valt het mee? Is het verschil groot?
    Wat doen jullie zoal in school?
    Hier is het momenteel koud maar wel zonnig.
  6. Gert Soulliaert (neefke):
    24 februari 2013
    hey Nichtje & Lynn,
    geniet ten volle van jullie stage, geniet van het land&de gezellige bevolking, proef de plaatselijke gerechten en dranken (Flore de cana- zou naartschijnt de beste rum van Nicagarua zijn-moet je zeker is proeven denkek als je toch daar bent ;-) )
    (niet teveel aan hier denken ofz, tis ir toch mr koud en beetje sneeuw, en tis nu ni da't hier interessanter is dan bij jullie e :-p )
    ENJOY LADY's !!!!!!
  7. Ilse Hermans:
    6 maart 2013
    Heeej dames,
    Zo'n fantastisch weer daar! Al zijn wij hier ook wel best fier op onze 3 dagjes met ongeveer 15° in maart...
    Als ik de foto's bekijk van de kasten met materiaal wens ik jullie veel plezier en flexibiliteit toe maar het zal jullie zeker en vast lukken om toch superleuke PO-lessen uit jullie mouw te toveren!
    Geniet ervan!!
  8. Lowie & Fien:
    14 maart 2013
    Hallo Sanne!
    "Waar is dat?", "Gaan wij daar ook naar toe?", "mama! zon!" Kortom, we hebben hier twee nieuwsgierige kids rondlopen! Geniet ervan (op de foto's te zien doe je dat voor 400%), geniet van de school daar en tot in de zomervakantie!
    Lowie & Fien (die vinden dat je wel héééél lang vakantie neemt :) ) en natuurlijk Kristel & Luc