Masaya en Laguna de Masaya

18 maart 2013 - Granada, Nicaragua

Tijdens ons tweede weekend zijn we met een aantal huisgenoten richting Masaya getrokken. Masaya ligt op zo’n 14 kilometer van Granada aan het kratermeer van de vulkaan Masaya. Er wonen ongeveer 150.000 mensen in de folkloristische stad. Achter het kratermeer rijst vulkaan Masaya bijna één kilometer boven de stad. Masaya werd door de Nicaraguaanse dichter Rubén Darío  tot ‘stad van de bloemen’ gedoopt, toen hij de enorme hoeveelheid bloemen aantrof in de stadsparken.

In de voormiddag zijn we naar twee fleurige marktjes van Masaya geweest: Mercado Viejo en Mercado Municipal Ernesto Fernández.

Op  de Mercado Viejo, ofwel de oude markt, wandel je langsheen talrijke overdekte kraampjes met allerlei souvenirs zoals handtassen, leren sandalen, juwelen, versierde keramiek, enz. Als je op zoek bent naar een prachtige kleurrijke hangmat is deze markt zeker een aanrader. Het enige nadeel is dat het in de namiddag heel warm wordt tussen de kraampjes.

Gezellige winkels op de markt.     Markt in Masaya

In Mercado Municipal Ernesto Fernández kan je terecht voor kleding en etenswaren. Deze markt is toeristischer dan Mercado Viejo. Het krioelt er dan ook van de mensen en de prijzen zijn gemiddeld duurder voor dezelfde producten die je op Mercado Viejo vindt.

In de namiddag gingen we op zoek naar een zwembad met een prachtig uitzicht over Laguna de Masaya. Yola, één van de vrijwilligsters, was hier reeds geweest en zou ons erheen brengen. Ze kon zich herinneren dat het zwembad vlak tegenover een Pali, één van de lokale winkels, lag dus restte ons niets anders dan aan de lokale bevolking de juiste weg te vragen. Na een paar keer izquierda (links) en derecha (rechts) te horen, gingen we samen op pad. Echter na een tijd, of best wel een hele tijd, wandelen in de zon kregen we steeds sterker het gevoel dat we niet bepaald in de juiste richting aan het wandelen waren. Na wat rondvragen leek het ons uiteindelijk beter om een taxi te nemen richting de juiste eindbestemming. Wat volgde was een taxirit met 1 bestuurder, 1 iemand op de voorzetel, 5 personen op de achterbank en 2 personen in de koffer. Lekker knus bijeen, maar vooral ongelooflijk warm. Echt een taxirit op z’n Nica Style!

Na een rit van ongeveer 15 minuten waarbij we terug heel de weg afreden die we net gewandeld hadden (tot zo ver de juister oriëntatie) kwamen we uiteindelijk bij het zwembad aan. Onze zoektocht werd beloond met een zalig verfrissend zwembad met een prachtig uitzicht over de Laguna de Masaya.

Uitzicht op volcan Mombacho   Chicas!

1. Herwig bresseleers:
    18 maart 2013
    dames, amuseer u daar in het verre nicaragua. ge hebt daar de tijd van uw leven. geniet ervan!!